...

Engelsiz Üniversite Birimi

Yönerge

T. C. NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ

ENGELLİ ÖĞRENCİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNERGESİ

Amaç

Madde 1- Bu Yönergenin amacı; Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin öğrenimlerini, meslekî yeterliliklere ulaşmalarını sağlayacak şekilde tamamlamaları için gerekli hususları düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2- Bu Yönerge; Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin eğitim, öğretim ve ölçme değerlendirme sürecini kapsar.

Dayanak

Madde 3- Bu Yönerge, Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliğinin 11 ve 12’inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4- Bu Yönergede geçen;

a) Birim: İlgili fakülte, enstitü, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu,

b) Engelli: Doğuştan veya sonradan herhangi bir sebeple bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişiyi ifade eder.

c) Engelsiz Üniversite Birimi: Bir rektör yardımcısı sorumluluğunda, öğretim elemanları ve ilgili daire başkanlıkları temsilcilerinden oluşan; engelli öğrencilerin akademik, araç-gereç, idari, fiziksel, barınma, sosyal ve benzeri alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit etmek ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gerekenleri belirleyip, yapılacak çalışmaları planlamak, uygulamak, geliştirmek ve yapılan çalışmaların sonuçlarını değerlendirmek üzere, Mediko-Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Daire Başkanlığına bağlı olarak oluşturulan birimdir.

ç) Rektör: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Rektörünü,

d) Senato: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Senatosunu,

e) Üniversite: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesini

ifade eder.

Üniversiteye Kayıt ve Ulaşımda Sağlanacak Kolaylıklar

Madde 5- Engelli öğrencilerin kayıtları esnasında öğrencinin engel türü kayıt edilir. Kayıt esnasında engelli öğrencilere öncelik verilir. Öğrencinin kayıt esnasında şehir merkezinden Üniversite kampüsüne ulaşım gibi temel ihtiyaçları Üniversite tarafından karşılanır.

Eğitim Öğretimde Dikkat Edilecek Hususlar

Madde 6- Dersin sorumlu öğretim elemanı, engelli öğrencinin dersin amaçlarını akranlarıyla eşdeğer düzeyde kazanabilmesini sağlamak üzere, engelden kaynaklanan sınırlılıkların en aza indirilmesi için gerekli tedbirleri alır; eğitim ortamı, yöntemi, materyaller gibi öğrenmeyi etkileyen faktörlere ilişkin gerekli düzenleme ve uyarlamaları Engelsiz Üniversite Biriminin önerilerini dikkate alarak yapar.

Madde 7- Engelli öğrencinin, dersten sorumlu öğretim elemanının izniyle, dersi takip edebilmesi için teorik ve uygulamalı derslere gerekli materyallerle (ses kayıt cihazı, elektronik büyüteç, bilgisayar vb.) girmesi sağlanır.

Madde 8- Engelli öğrencinin, engeli nedeniyle katılması mümkün olmayan teorik dersler ve uygulamalarda öğrencinin ihtiyaçlarına göre dersin gereklilikleri sorumlu öğretim elemanı tarafından uyarlanmalıdır. Ancak uyarlamanın mümkün olmadığı durumlarda birim yönetim kurulu kararı ile gerekçeleri açıklanarak öğrencinin dersten muaf tutulması sağlanır. Öğrencinin dersten muaf tutulması halinde birim yönetim kurulu muaf tutulan teorik dersler ve uygulamaların yerine engelli öğrenciye, akranlarıyla eş değer yeterlilikte mezun olmasını sağlayacak eş değer kredili teorik ders ve uygulama verilir.

Sınav Uygulamaları

Madde 9- (1) Engelli öğrencinin ölçme ve değerlendirmeye tabi tutulmasında, öğrencinin talebi doğrultusunda, engelin doğasından kaynaklanan sınırlılıkların gerektirdiği koşulları taşıyan mekânda ve refakatçi öğretim elemanı ile sınava girmesi, ayrıca gerekli diğer tedbirlerin alınması ve düzenlemelerin yapılması, dersi veren öğretim elemanının izni veya birim yönetim kurulunun kararı ile sağlanır.

(2) Gerekli tedbirler ve düzenlemeler, Üniversitenin mevcut olanakları kullanılarak şu şekilde yapılır:

a) Engelli öğrencinin sınavlara engeline uygun yardımcı araçlarla girmesi ve sınavlarda ek süre almasının sağlanması;

b) Görme engelli öğrencinin talebi ve ilgili öğretim elemanının görüşü ile refakatçi öğretim elemanı gözetiminde görme engelliler salonunda (ayrı bir salonda) sınav yapılması;

c) Az görenler için, A3 büyüklüğündeki kâğıda büyük puntolu dokümanlar hazırlanması;

ç) Sınavların bedensel engelli öğrencilerin ulaşabileceği mekânlarda (gerekirse giriş katında) yapılması;

d) Uygulamalı sınavlara katılamayacak sınırlılıklara sahip olan engelli öğrencinin sınavının mümkünse teorik (yazılı ve/veya sözlü) yapılması;

e) Yazı yazmada güçlüğü olan öğrencilerin sınavlarının mümkünse uygun materyal ile yapılması ya da sözlü sınava alınması;

f) Öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan öğrencilerin sınavlarına sessiz ve dikkat dağıtıcı unsurların olmadığı ortamlarda girmeleri ve gerektiğinde sözlü sınava tabi tutulması.

Engelsiz Üniversite Birimi Danışmanlık Hizmeti

Madde 10- Yönergede belirtilmeyen durumlarda akademik ve idari tüm birimler ve öğrenciler, Engelsiz Üniversite Biriminden bilgi ve danışmanlık hizmeti alır.

Yürürlük

Madde 11- Bu yönerge, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 12- Bu Yönerge hükümlerini Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Rektörü yürütür.